Mustang - historia
Na początku lat 60. XX wieku jedynym samochodem produkowanym w Stanach Zjednoczonych był Chevrolet Camaro. Jego wysoka cena odstraszała potencjalnych klientów o niskich i średnich dochodach. Produkowany od 1955 roku Ford Thunderbird stał się autem luksusowym, ale nie szybkim i dynamicznym, a sportowe auta sprowadzane z Wielkiej Brytanii sprzedawały się dość dobrze. Jednocześnie pierwsze pokolenie ludzi urodzonych tuż po drugiej wojnie światowej (tzw. "baby-boomers") osiągało w połowie lat 60. dorosłość i
poszukiwało swojego pierwszego auta – niewielkiego, a jednocześnie o
sportowym charakterze.
Skoro już było wiadomo, że powstanie nowy samochód, potrzebował on nazwy i charakterystycznego, rozpoznawalnego symbolu. Pomysły na nazwy były różne. Samochód miał nazywać się: T-5, Cougar, Aventura, Allegro, Stiletto, Turino, Torino, a nawet XT-Bird. Niektóre z tych nazw posłużyły później jako nazwy innych modeli samochodów z koncernu Forda.
Skoro już było wiadomo, że powstanie nowy samochód, potrzebował on nazwy i charakterystycznego, rozpoznawalnego symbolu. Pomysły na nazwy były różne. Samochód miał nazywać się: T-5, Cougar, Aventura, Allegro, Stiletto, Turino, Torino, a nawet XT-Bird. Niektóre z tych nazw posłużyły później jako nazwy innych modeli samochodów z koncernu Forda.
Samochód miał być kierowany głównie dla ludzi młodych, więc było
potrzebne coś, co symbolizuje wolność i nieskrępowanie, a jednocześnie
siłę. Symbolem takim stał się mustang – dziki koń z prerii Ameryki Północnej. Pośrednim powodem nadania takiej nazwy był też fakt, że czołowy projektant wozu – John Najjar – był wielkim fanem myśliwca P-51 Mustang
z okresu II wojny światowej. Jednocześnie powstało charakterystyczne
logo Mustanga – galopujący koń na tle czerwonych, białych i niebieskich
pasków symbolizujących Stany Zjednoczone i amerykańskie korzenie.
Ford Mustang zawdzięcza swój sukces i dobre dochody dla firmy szerokiej
gamie części i akcesoriów, które kupujący mógł dostosować do swoich
potrzeb. Było to jedno z pierwszych aut z tak szerokimi możliwościami
wyboru dodatkowego wyposażenia (pierwszy w tej branży był Pontiac).
Dzięki dodatkowym opcjom cena samochodu w zależności od liczby
wybranych dodatków rosła o kilkaset dolarów, dzięki czemu Mustang stał
się dochodowy zarówno dla dealera, jak i producenta.
Mustang - trzecia generacja
Trzecia generacja Mustanga, zwana też "Fox-Body" bazowała na
modelu Fairmont. W 1979 roku powstały dwa rodzaje nadwozia: dwudrzwiowy
sedan i dwudrzwiowy hatchback. W nadwoziu można było już zauważyć
wyraźne europejskie wpływy – nie było już praktycznie żadnych
chromowanych elementów, nadwozie przybrało łagodniejszy, kanciasty
kształt, natomiast rozpoznawalny design przodu został porzucony na rzecz
łagodnie opadającej plastikowej atrapy i prostokątnych reflektorów.
Zbliżony, oszczędny wygląd aut zachował się aż do roku 1993, przez co
jeszcze bardziej upodobniły się do samochodów europejskich. Mustang nie
przypominał już siebie – nie było nawet galopującego konia – Mercury
sprzedawało niemal ten sam model pod nazwą Capri (który przestał być
produkowany w roku 1986).
![]() |
Mustang GT |
W 1982 roku Ford wprowadził na nowo model Mustang GT, który otworzył nową erę muscle-car'ów.
Reklamy w gazetach głosiły: "The Boss Is Back" (Boss – modele Mustanga
produkowane w latach 1969-1970). Mustang GT posiadał czterostopniową
skrzynię biegów, Silnik V8 Windsor o mocy 157 KM, sportowe opony oraz
sztywne zawieszenie. Moc silników modelu GT wzrastała, osiągając szczyt w
roku 1987 z wynikiem 225 KM. Niezależnie od modelu GT były produkowane
bardziej luksusowe wersje: L, GL i GLX.
Źródła:
http://themustangsource.com/timeline/87-93/87/index.htm
http://www.topspeed.com/cars/ford/1964-2006-ford-mustang-history-ar7823.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ford_Mustang
![]() | |
Mustang GT |
http://themustangsource.com/timeline/87-93/87/index.htm
http://www.topspeed.com/cars/ford/1964-2006-ford-mustang-history-ar7823.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ford_Mustang
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz