Historia
Mercedes 190 W201 zadebiutował na rynku w 1982 roku i był pierwszym seryjnie produkowanym przedstawicielem segmentu D tej marki. Samochód został zaprojektowany według zupełnie nowej filozofii przez Włocha Bruno Sacco. Tego samego, który później naszkicował sylwetkę większego brata W124. Zamiast obłości znanych z W123 elementy karoserii nabrały charakterystycznych kanciastych kształtów.
Choć wiele osób na początku sceptycznie podchodziło do tego modelu to w końcu zaskarbił on sobie zaufanie rzeszy klientów. Dowodem na to jest fakt, że w ciągu całego okresu produkcji sprzedano ponad 1 800 000 sztuk „Baby-Benza”, bo tak o nim mówiono. Aby odświeżyć sylwetkę auta w 1988 roku Niemcy zdecydowali się na facelifting limuzyny, zmieniły się między innymi listwy na drzwiach i zderzaki. Dotychczas montowane cienkie zastąpiły bardziej masywne. W latach 90. do wyposażenia standardowego dorzucono jeszcze ABS oraz poduszkę powietrzną kierowcy.
Mercedesa 190 W201 produkowano w niemieckich fabrykach, w Sindelfingen oraz w Bremie do 1993 roku. Właśnie wtedy na rynku pojawiała się I generacja Klasy C W202. Co ciekawe, samochód był wytwarzany również w Tajlandii. Ciekawy dokument o Mercedesie 190E można znaleźć TUTAJ.
Mercedesa 190 W201 produkowano w niemieckich fabrykach, w Sindelfingen oraz w Bremie do 1993 roku. Właśnie wtedy na rynku pojawiała się I generacja Klasy C W202. Co ciekawe, samochód był wytwarzany również w Tajlandii. Ciekawy dokument o Mercedesie 190E można znaleźć TUTAJ.
Dane techniczne
Model 190 był całkowicie nową konstrukcją. Miał nowe silniki, nowe niezależne zawieszenie przednie o rozdzielonych sprężynach i kolumnach oraz nowe zawieszenie tylne o zmienionej i ulepszonej konstrukcji. Początkowo był on dostępny z silnikiem benzynowym o pojemności 2 litrów. W trakcie produkcji tego modelu wprowadzano nowe jednostki napędowe benzynowe jak i diesla. Do wyboru kupujących pozostawały silniki benzynowe z typoszeregu m102 (R4) o pojemnościach 1.8, 2.0 (także wersja gaźnikowa) i 2.3 (8 zaworowe) oraz 2.3 i 2.5 (16 zaworowe), z typoszeregu m103 (R6) o pojemności 2.6 i specjalna wersja AMG o pojemności 3.2 (12 zaworowe). Można było także wybierać z pośród jednostek wysokoprężnych z typoszeregu OM601 (R4) o pojemności 2.0 oraz OM602 (R5) o pojemności 2.5 (także w wersji z TURBO).
W modelu tym stosowano 3 rodzaje skrzyń biegów: cztero i pięcio stopniowe mechaniczne i cztero stopniową automatyczną (wersje 16V posiadały specjalne skrzynie w których bieg pierwszy wrzuca się tak jak "dwójkę" w zwykłych autach). Od września 1988 (rok modelowy 1989) montowane były szerokie listwy na drzwi (II seria produkcji modelu w201). Wersje 16V posiadały specjalne tzw. body-kity (zwłaszcza 2.5 EVO I i EVO II - wyprodukowany w ilości zaledwie 502 sztuk).
Na torze Nardo
Mercedes-Benz 190 E
2.3-16 był niekwestionowaną gwiazdą roku 1983. Pomiędzy 11 a 21 sierpnia
model pobił kilka światowych rekordów na włoskim torze wyścigowym Nardò
- w ciągu 201 godzin, 39 minut i 43 sekund pokonał dystans 50 tys. km.
Po drodze ustanowił jeszcze dwa światowe rekordy na dystansie 25 tys. km
oraz 25 tys. mil i uzyskał dziewięć najlepszych wyników w swojej
klasie. Więcej o tym wyczynie można przeczytać pod linkiem.
Źródła:
Mercedes-Benz 190 E
2.3-16 był niekwestionowaną gwiazdą roku 1983. Pomiędzy 11 a 21 sierpnia
model pobił kilka światowych rekordów na włoskim torze wyścigowym Nardò
- w ciągu 201 godzin, 39 minut i 43 sekund pokonał dystans 50 tys. km.
Po drodze ustanowił jeszcze dwa światowe rekordy na dystansie 25 tys. km
oraz 25 tys. mil i uzyskał dziewięć najlepszych wyników w swojej
klasie.
Mercedes-Benz 190 E
2.3-16 był niekwestionowaną gwiazdą roku 1983. Pomiędzy 11 a 21 sierpnia
model pobił kilka światowych rekordów na włoskim torze wyścigowym Nardò
- w ciągu 201 godzin, 39 minut i 43 sekund pokonał dystans 50 tys. km.
Po drodze ustanowił jeszcze dwa światowe rekordy na dystansie 25 tys. km
oraz 25 tys. mil i uzyskał dziewięć najlepszych wyników w swojej
klasie.
Mercedes-Benz 190 E
2.3-16 był niekwestionowaną gwiazdą roku 1983. Pomiędzy 11 a 21 sierpnia
model pobił kilka światowych rekordów na włoskim torze wyścigowym Nardò
- w ciągu 201 godzin, 39 minut i 43 sekund pokonał dystans 50 tys. km.
Po drodze ustanowił jeszcze dwa światowe rekordy na dystansie 25 tys. km
oraz 25 tys. mil i uzyskał dziewięć najlepszych wyników w swojej
klasie.
Mercedes-Benz 190 E
2.3-16 był niekwestionowaną gwiazdą roku 1983. Pomiędzy 11 a 21 sierpnia
model pobił kilka światowych rekordów na włoskim torze wyścigowym Nardò
- w ciągu 201 godzin, 39 minut i 43 sekund pokonał dystans 50 tys. km.
Po drodze ustanowił jeszcze dwa światowe rekordy na dystansie 25 tys. km
oraz 25 tys. mil i uzyskał dziewięć najlepszych wyników w swojej
klasie.
Mercedes-Benz 190 E
2.3-16 był niekwestionowaną gwiazdą roku 1983. Pomiędzy 11 a 21 sierpnia
model pobił kilka światowych rekordów na włoskim torze wyścigowym Nardò
- w ciągu 201 godzin, 39 minut i 43 sekund pokonał dystans 50 tys. km.
Po drodze ustanowił jeszcze dwa światowe rekordy na dystansie 25 tys. km
oraz 25 tys. mil i uzyskał dziewięć najlepszych wyników w swojej
klasie.
Mercedes-Benz 190 E
2.3-16 był niekwestionowaną gwiazdą roku 1983. Pomiędzy 11 a 21 sierpnia
model pobił kilka światowych rekordów na włoskim torze wyścigowym Nardò
- w ciągu 201 godzin, 39 minut i 43 sekund pokonał dystans 50 tys. km.
Po drodze ustanowił jeszcze dwa światowe rekordy na dystansie 25 tys. km
oraz 25 tys. mil i uzyskał dziewięć najlepszych wyników w swojej
klasie.
Mercedes-Benz 190 E
2.3-16 był niekwestionowaną gwiazdą roku 1983. Pomiędzy 11 a 21 sierpnia
model pobił kilka światowych rekordów na włoskim torze wyścigowym Nardò
- w ciągu 201 godzin, 39 minut i 43 sekund pokonał dystans 50 tys. km.
Po drodze ustanowił jeszcze dwa światowe rekordy na dystansie 25 tys. km
oraz 25 tys. mil i uzyskał dziewięć najlepszych wyników w swojej
klasie.
Mercedes-Benz 190 E
2.3-16 był niekwestionowaną gwiazdą roku 1983. Pomiędzy 11 a 21 sierpnia
model pobił kilka światowych rekordów na włoskim torze wyścigowym Nardò
- w ciągu 201 godzin, 39 minut i 43 sekund pokonał dystans 50 tys. km.
Po drodze ustanowił jeszcze dwa światowe rekordy na dystansie 25 tys. km
oraz 25 tys. mil i uzyskał dziewięć najlepszych wyników w swojej
klasie
Mercedes-Benz 190 E
2.3-16 był niekwestionowaną gwiazdą roku 1983. Pomiędzy 11 a 21 sierpnia
model pobił kilka światowych rekordów na włoskim torze wyścigowym Nardò
- w ciągu 201 godzin, 39 minut i 43 sekund pokonał dystans 50 tys. km.
Po drodze ustanowił jeszcze dwa światowe rekordy na dystansie 25 tys. km
oraz 25 tys. mil i uzyskał dziewięć najlepszych wyników w swojej
klasie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz